fbpx

Vinkit parempaan työhyvinvointiin

Sain vinkin mennä Hyvinvointi-aamupalalle, jonka järjesti Roihu-hanke ja Lähitapiola. Kysyin pomolta lupaa tulla töihin myöhemmin tämän takia ja lupa heltisi. Kyllä kannatti lähteä!

Tilaisuus oli maksuton ja tarkoitettu yrittäjille ja muille, jotka kokevat hyvinvoinnin tärkeäksi. Tarjolla oli mahtava aamupala, ei mitään perusmunakokkelia ja pikkupiirakoita vaan saaristolaisleipää savulohimoussella, punajuurihumusta jyvänäkkileivälle, salaatteja, hedelmiä, juustoja, pitsaa ja marjapiirakkaa…

Kyllähän siinä kelpasi vähän hyvinvointiasiaa kuunnella samalla. Ja tuli kuunneltua. Itse asiassa tuo parin tunnin mittainen sessio herätti niin paljon ajatuksia, että päätin kirjoittaa niistä teille pienen tekstin herätelläkseni ajatuksia omasta hyvinvoinnistasi.

Mitä hyvinvointi sinulle on? Entä työhyvinvointi?

Minulle hyvinvointi on arjen onnellisuutta – sekä fyysistä että henkistä. Se on pitkään nukuttuja aamuja, metsäretkiä, saunomista, hyvää ruokaa, kahvihetki ystävän kanssa, hiihtelyä auringonpaisteessa, käsitöitä, vesijumppaa…

Työhyvinvoinnin näkökulmasta se on monipuolinen ja mielenkiintoinen työ, muuhun elämään sovitettavissa oleva työaika, mukavat työkaverit ja tietenkin työnantajan järjestämät edut kuten ilmainen kahvi, tyhypäivät, perjantaibrunssit ynnä muut.

Hyvinvointi on itsensä johtamista

Tilaisuudessa puhuneen Tuuli Kirsikka Pirttiahon mukaan ”Hyvinvointi on itsensä johtamista.” Ajattelin ensin, että mitä se tuokin nyt tarkoittaa, mutta kun mietin sitä enemmän niin tajusin, että juuri näinhän se on.

Itse asiassa hyvinvointi on asennekysymys – ainakin silloin kun sille ei ole mitään fyysisiä rajoitteita. Vain minä itse olen vastuussa omasta hyvinvoinnistani. Ei pomo, ei työkaverit, ei puoliso, ei Sipilä. Minä.

  • Minä päätän, onko minulla hyvä vai huono olla
  • Minä voin valita asioita, jotka edistävät hyvinvointiani
  • Minä voin valita myös omat tunnetilani

Tunnetilojaan voi myös opetella hallitsemaan. Voin valita olenko kiireinen vai rauhallinen. Luonko ympärilleni positiivisuutta vai negatiivisuutta tai lähdenkö mukaan muiden negatiivisuuteen ja teen asioista ongelmia, vai sivuutanko negatiiviset kommentit ja suhtaudun asioihin ratkaisukeskeisesti.

Lähdenkö mukaan asiakkaan kiireeseen tai jäänkö vatvomaan inhottavan asiakkaan sanomisia. En ajattele ”Oli siinäkin inhottava asiakas!” vaan

”Ehkä hänellä oli huono päivä, toivottavasti helpotti”

Ei ole minun ongelmani, jos asiakas on nihkeä.

Milloin tunsit itsesi hyvinvoivaksi?

Ajattele mielessäsi jotain hetkeä, kun olet voinut hyvin. Mitä se tuo mieleen? Mikä oli silloin ratkaiseva tekijä siihen, että tunsit itsesi hyvinvoivaksi? Voisitko päästä siihen uudelleen?

Kun ajattelet omaa hyvinvointiasi, mieti mikä lisää sitä ja mikä huonontaa? Mikä lisää työhyvinvointiasi? Tee päivittäin pieniä tekoja kohti omaa hyvinvointiasi: kiinnitä esimerkiksi huomiota ryhtiin. Sekin lisää hyvinvointia. Tai mikä ikinä onkaan juuri Sinulle sopiva teko kohti omaa hyvinvointiasi.

Optimistisella otteella

Itse jouduin vähän miettimään mikä tällä hetkellä lisäisi hyvinvointiani entisestään. Sitten keksin. Optimismi!

Minä päätin olla avoin ja luottavainen siihen, että kaikki on hyvin ja kaikki menee hyvin. Jos ei mene niin asiat kuitenkin aina järjestyy. Voin olla rauhallisin mielin, enkä murehdi turhia. Suhtaudun asioihin lähtökohtaisesti positiivisesti. Mielemme on kummallinen, se on tottunut tiettyihin kaavoihin:

”Jahas taaaaas sataa, kastun ihan litimäräksi kotimatkalla”

Mutta kun saan itseni kiinni tällaisesta negatiivisesta ajatuksesta voin opettaa mieleni tekemään toisin:

”Jahas! Siellä sataa, no ainakin ilma raikastuu ja luonto tykkää! Ja vettähän se vaan on, vaikka kastuisinkin”

En voi vaikuttaa kaikkiin asioihin, mutta voin vaikuttaa siihen, miten suhtaudun niihin.

Tätä yritän nyt harjoittaa, jotta voisin paremmin! Ehkä myös ihmiset ympärilläni voivat sitten paremmin. En ehkä opi sitä hetkessä, mutta ainakin olen askeleen lähempänä parempaa hyvinvointia!

Mira Romo
Spirit Leader

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.