fbpx

Työhönotto Moment Groupiin

Olin ollut jonkin aikaa työttömänä. Tänä aikana ehdin pohtia moneen kertaan, minkälaista työtä haluaisin tehdä. Samalla tuli mietittyä sitä, että entisen kaltaiseen työhön ja työympäristöön en ainakaan halua palata. Halusin tehdä jotain muuta ja uutta. Löysinkin joitakin hyviltä ja mielenkiintoisilta tuntuvia työpaikkailmoituksia ja hain innokkaasti.

No, ei tärpännyt.

Syy, joka minulle muutamassa paikassa kerrottiin, jos jotain kerrottiin, oli se, että minulla ei ollut aiempaa kokemusta täsmälleen samasta työstä, ko. toimialalta tai vastaavasta yrityksestä. Se, että olin hoitanut samankaltaisia tehtäviä, rinnakkaisella toimialalla tai monen tyyppisissä organisaatioissa, ei auttanut minua saamaan töitä.

Suoraan työhaastatteluun

Sitten sain TE-toimistosta viestin, jossa kerrottiin Matkalla työhön -päivästä. Sen ideana on, että työnhakija voi Matkalla työhön -päivän aikana kävellä suoraan kampanjassa mukana olevien yritysten työhaastatteluihin. Selasin sekalaisten yritysten joukkoa ja bongasin Moment Groupin. Firma ei ollut minulle ennestään millään lailla tuttu. Luin verkkosivuja ja mietin, onko aikaisempi, ihmisten parissa tekemäni työ kirjaimellisesti ottaen asiakaspalvelutyötä? Ja jos on, olenko hyvä siinä? Tai olenko hyvä missään, mille Momentilla olisi käyttöä?

Lämmin ja kannustava vastaanotto

Uteliaisuus voitti. Ajattelin, että käynti Momentilla ei mitään minulta ota, jos ei annakaan. Matkalla työhön -päivän aamuna vielä epäröin, mitä ihmettä minun pitäisi siellä sanoa. Sitten lähdin matkaan.

Etsin ihmeissäni oikeata ovea Klingendahlissa, joka on upea, vanha, punatiilinen, entinen tehdasrakennus. Löysin leveät käytävät, korkeat kerrokset, hymyilevät vastaantulijat – rohkaistuin ja soitin ovikelloa.

Krista riensi vastaan, esitteli itsensä ja kollegansa Raunon, ja tarjosi kahvia. Minua jännitti ja sanoin, että tulin vain katsomaan, mitä te täällä oikein puuhaatte. Krista ja Rauno kertoilivat puhelimessa, chatissa ja sähköpostitse tapahtuvasta asiakaspalvelutyöstä. He kertoivat kyselyihin vastaamisesta sekä myyntipuheluiden soittamisesta. Samalla sivuttiin minun aikaisempaa työhistoriaani ja katsottiin, mitä yhtäläisyyksiä sieltä löytyisi Momentin asiakaspalvelutyön kanssa.

Tapaamisessa ei lähdetykään liikkeelle siitä, mitä kaikkea osaamista ja kokemusta minulta puuttuu, vaan asenne oli lämmin ja kannustava:

kyllä me sinustakin hyvä asiakaspalvelun ammattilainen saadaan!

Inbound-työllä alkuun

Kerroin heille, että minulla ei ole rohkeutta tehdä puhelinmarkkinointia, että pelkään torjutuksi tulemista. Niitä kokemuksia minulle oli työnhaussa kertynyt. Rauno sanoi, että torjumisiin ei pidä suhtautua henkilökohtaisesti, ne ovat osa myyntityötä, mutta jos myynti ei näin alkuun tunnu luontevalta, voin liittyä hänen tiimiinsä myöhemmin. Nyt voisin aloittaa Kristan tiimissä ja työskennellä inbound-puolella, joka vastaanottaa puheluja.

Työntekijää arvostetaan

Olin ällikällä lyöty, minulle oli tarjottu töitä siltä istumalta! Ilman monen tunnin työhakemuksen hieromista, ilman stressaavia kyky- ja persoonallisuustestejä, eikä tuloksena ollut ”et ollut tällä kertaa hakemamme henkilö” -kirje. Olin niin onnellinen. Lähdin leijuen kaupungille, en oikein edes uskonut, mitä juuri oli tapahtunut. Tunsin, että minua arvostetaan sellaisena kuin olen. Tunsin itseni tervetulleeksi töihin:)

Moment Maker Riitta


Haluatko sinä olla seuraava uusi Moment Maker Tampereen, Iisalmen, Pieksämäen tai Fuengirolan tiimissä? Katso avoimet työpaikat tästä »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.