fbpx

Tietoturvallisuus ja tehokkuus

Edellisessä postauksessa pohdin sitä, että tietoturvallisuus ei voi olla vain IT-osaston asia, vaan se on tärkeä osa johtamista ja johtamisen työkaluja.

Onko kaikki valmista, kun on saatu kaikki tieto (ajatukset, tulostukset, digitaaliset datat..) hienosti turvattua ja saatavuus on varmistettu? Nukkuuko tietoturvavastaava ja johto yönsä rauhassa?

Onhan saavutus jo parempi kuin ei mitään, mutta entä jos veisi tehokkusajattelua askeleen pidemmälle?

Mistä tehokkuus syntyy?

Viime artikkelissa sain liiketoiminnan näkökulmasta määriteltyä valmiiksi kaikki tärkeimmät prosessit, toiminnot, riskit yms. Entä jos tähän iskisi kiinni LEAN-mallin ajatuksia?

Tiedän – koko organisaation ja kulttuurin tulee olla kokonaan LEAN tai ei ollenkaan, mutta ennen kun päästään niin pitkälle, niin leikitään ajatuksella.

Esimerkiksi ISO 9001 ja ISO 27001 tukeutuvat jatkuvan kehittämisen malliin (PDCA), joka on myös toinen LEANin alkuperäisistä pääajatuksista (jatkuva parantaminen), vaikkakin vähän eri näkökulmasta, mutta sitäkin mielenkiintoisemmasta. Tavoitteet ja mittarit ovat tarpeen, mutta ne voivat olla hyvin helposti myös rajoittavia tai harhaanjohtavia tekijöitä.

LEANin hieno ajatus on siinä, että keskitytään prosessiin, eikä tuloksiin. Kaikkien keskittyessä prosessiin ja sen joka kohdan parantamiseen ja uuden kokeilemiseen, aletaan löytää ihan uusia asioita. Sellaisia, mitä muut yritykset eivät ole vielä löytäneet tai uskaltaneet kokeilla. Seurataan paljonko aikaa menee jok’ikisen kohdan tekemiseen ja miksi näin on. Poistetaan turhat ja tarpeettomat vaiheet.

Jottei synny väärää mielikuvaa – mittareita pitää olla ja niitä pitää seurata, mutta se ei saa olla ainoa seurattava asia.

PS. huomasitko yhtäläisyyden myös tietoturvan saatavuuden (tieto on saatavilla juuri silloin kun sitä tarvitsee) ja LEANin välillä?

Lean ja asiakaskokemus

Muistaen niin ISOn kuin LEANin jatkuvan kehittämisen/parantamisen, niin koskaan ei olla valmiita, paitsi ehkä konkurssissa. Yllä olemme saaneet organisaation tietoturvalliseksi, laadukkaaksi, tehokkaaseen ja ehkä kannattavammaksi toiminnaksi, mutta mitä seuraavaksi?

Yksi esimerkki voisi olla asiakaskokemus.

Asiakaskokemuksesta on puhuttu jo todella pitkään, mutta edelleen yrityksillä tuntuu olevan ongelma löytää se punainen lanka. Voisiko asiakaskokemuksella tarkoittaa koko palvelun tai tuotteen tuottamiseen käytetyn ketjun parantamista, vaikka LEANin avulla?

Jos oman organisaation lisäksi lähdetään kytkemään prosesseja tuotteen tai palvelun alku- ja loppulähteille, asiakkaidemme toimintaan ja prosesseihin, meidän palvelusta tai tuotteesta tulee osa asiakkaan tekemistä.

Voisiko asiakas olla valmis maksamaan 9 euron sijaan  20 euroa, kunhan se ratkaisisi myös asiakkaan toisen haasteen, liittyen tähän heidän tarjoamaan tuotteeseen tai palveluun? Ehkä tämä muutos mahdollistaa meille sen tekemisen jopa aikaisempaa pienemmillä kustannuksilla?

Siinä lähdetäisiinkin jo Sinisen meren allonharjalle!

Pasi Nääppä
Chief Opportunity Officer
Puh. 050 327 8764
pasi.naappa@momentgroup.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.