fbpx

”Luottamus luo viihtyisyyttä”, tietää Laila

Yli 11 vuotta telemarkkinoinnissa työskennellyt Laila Repo tietää kansankielisesti ”puhelinmyynnistä” enemmän kuin moni alalle tuleva keltanokka. Työnkuva ei ole Lailan kertoman mukaan paljoa muuttunut vuosien saatossa, mutta myytävät tuotteet ovat. Nykyään Laila myy pääasiassa vakuutuksia.

Vankka kaupallinen tausta

Iisalmessa miehensä ja kahden pian aikuisen lapsensa sekä Vili-kissan kanssa asuva Laila on koulutukseltaan myynnin ammattitutkinnon suorittanut merkonomi. Puhelimen lisäksi kauppaa on tullut tehtyä myös asiakkaiden kanssa kasvotusten niin kaupassa kuin kioskissa.

Miten asiakkaiden suhtautuminen puheluihin on muuttunut?

”Nykyisin on laaja kirjo erilaisia tuotteita myyviä telemarkkinointi-yrityksiä, kun aikaisemmin toiminta keskittyi lehtimyyntiin. Muistan, että aikaisemmin asiakas saattoi vastata puhelimeen ’en osta lehtiä’. Enää tällaista harvemmin kuulee”, Laila kertoo.

Mikä on saanut pysymään yli kymmenen vuotta alalla?

”Syitä siihen, että olen viihtynyt näin kauan Moment Groupilla (ent. Midas Touch Oy) on varmasti monta. Yksi tärkeimmistä on hyvä ilmapiiri, työtovereiden ja esimiesten kanssa tulee hyvin toimeen ja myös huumoria työpaikalta löytyy! Oma kehittyminen työssä on yksi tärkeä tekijä, joka auttaa jaksamaan. On hienoa huomata, että saa myös tulosta aikaiseksi ja olenkin huomannut, että vakuutusmyynti on itselleni sopivaa”, Laila paljastaa.

Luottamus luo viihtyisyyttä

Tällä hetkellä Moment Group kasvaa neljällä paikkakunnalla (Iisalmi, Pieksämäki, Tampere ja Espanjan Fuengirola) ja uusia työntekijöitä palkataan. Historiassa on kuitenkin Lailankin kohdalle osunut YT-neuvotteluita, joiden seurauksena on joidenkin työkavereiden kohtalona ollut niin lomautuksia kuin työsuhteiden päättymisiäkin. Näistä vaikeista ajoista on kuitenkin selvitty ja tämä tuo Lailan mielestä turvallisuutta ja luottamusta työnantajaa kohtaan.

”Luottamuksen pitää olla molemminpuolista ja sitä se Moment Groupissa on. Tämä lisää viihtyisyyttä”, Laila kertoo.

Tulevaisuus ei pelota

”Telemarkkinointia tulee varmasti olemaan jatkossakin. Uskon kuitenkin, että meidän toimipisteessä asiakaspalvelu ja vaihdepalvelut tulevat lisääntymään”, Laila sanoo ja jatkaa: ”Soittojärjestelmät ovat työurani aikana muuttuneet pariin otteeseen ja koulutukset ovat tiivistyneet ja tehostuneet, kun vertaan aikaisempaan.

Muutosten jälkeenkin kyse on kuitenkin siitä, että minä olen ihminen ja langan toisessa päässäkin on ihminen.  En usko, että tällaisen henkilökohtaisen työn tarve tulee koskaan loppumaan.”