fbpx

Löydä oma tapasi olla puhelinmyyjä

Aloittaessani puhelinmyynnin en uskonut, että tekisin tätä työkseni vielä kolme vuotta myöhemmin.

Vaatetusmerkonomin haaveet

Valmistuin vaatetusmerkonomiksi keväällä 2016 ja haaveenani oli työskennellä vaatekaupassa myyjänä. Aloittaessani syksyllä 2016 puhelinmyynnin silloisessa Midas Touchissa, eli nykyisessä Moment Groupissa, uskoin, että työ olisi lyhytaikainen siirtymä matkalla haaveammattiini. Toisin kuitenkin on käynyt.

Omien puheluiden kuuntelu

Aloitus uudessa työpaikassa ei ollut helpoin mahdollinen. Koin, etten ollut sopiva puhelinmyyjäksi, vaan liian arka, enkä saanut asiakkaita kuuntelemaan, mitä halusin heille sanoa.

Kävin esimieheni kanssa useita keskusteluja ja hän yritti parhaansa mukaan osoittaa minulle kehityskohteita ja kertoa miten pääsisin paremmin keskustelemaan asiakkaille itselleni sopivalla tyylillä.

Tätä ”koppihoitoa”, jossa esimiesten kanssa kuunnellaan omia puheluita tuli etenkin alkuaikoina runsaasti. Aika ajoin ei ollut itku kaukana ja välillä mietin, että tulenko enää seuraavana päivänä töihin.

Empaattinen puhelinmyyjä

Kaikista hankaluuksista huolimatta halusin kehittyä työssäni ja aloin löytää oman tapani tehdä työtä ja käsitellä asiakkaita.

Huomasin, ettei tarvitse olla räväkkä, ulospäinsuuntautunut ja sanavalmis pärjätäkseen puhelinmyyjänä, vaan ymmärsin, että omat vahvuuteni ovat täysin muualla.

Rauhallisella, ystävällisellä ja iloisella tavalla käsitellä asiakkaita saan itse parhaan tuloksen aikaiseksi sen sijaan, että yrittäisin olla jotain mitä en ole.

Hyvässä seurassa viihtyy!

Mahtavat esimiehet ja työkaverit sekä positiivinen palaute asiakkailta ovat auttaneet minua kehittymään ja tiedän työpaikalla aina saavani apua, kun sitä tarvitsen. Olen kuullut, ettei se aina ole itsestäänselvyys kaikilla työpaikoilla ja olen itse arvostanut tätä seikkaa työyhteisössäni.

Tässä työssä on tärkeä muistaa uskoa itseensä. Niin kauan, kun on halu tehdä työtä ja kehittää itseään siinä, ei haittaa, vaikka olisi välillä vaikeaakin. Varmaa on, että aina tulee haastavia kampanjoita ja kausia, jolloin tuntuu, ettei mikään suju.

Vastapainona näille on se onnistumisen tunne, kun pitkän puhelun jälkeen saa välitettyä asiakkaalle myytävän tuotteen tärkeyden ja mahdollistettua ostopäätöksen. Tärkeää on myös ymmärtää, että vaikeat ajat eivät kestä ikuisuuksia ja niiden jälkeen tulee aina parempia aikoja ja helpompia kampanjoita. Olemalla positiivinen ja oma itsensä, pääsee tässäkin työssä pitkälle.

Vastuuta Spirit Leaderina

Myös esimieheni on huomannut kehittymiseni ja olen päässyt tekemään aika ajoin Spirit Leaderin töitä. Tässä tehtävässä pääsen auttamaan kollegoita, jotka välillä kamppailevat samojen haasteiden kanssa, jotka ovat itsellekin tuttuja. Arvostan, että minuun luotetaan ja olen saanut lisää vastuuta. Nautin tästä Spirit Leaderinkin työstä 😊

Moment Maker,

Krista Heikkilä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.