fbpx

Älykäs Chat on verkkosivujen tulosyksikkö

Chat-palvelu on lyhyehkön olemassaolonsa aikana kehittynyt yhteystietojen keräysboksista nykypäivän chatbotiksi, älykkääksi ja kehittyväksi robotiksi. Käyttäjäystävällisyys on koko ajan lisääntynyt ja samalla tehokkuuskin parantunut.

Chat alussa: yrityksen tarve – ei asiakkaan

Aikojen alussa oli chattejä, joihin piti ensin kirjoittaa nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, ennen kuin pääsi keskustelemaan yrityksen edustajan kanssa. Tämä siksi, että yritys halusi tietää kenen kanssa keskustelu käydään. Toteutustapa sopi parhaiten B2B-maailmaan, eivätkä kuluttajat kokeneet tätä välivaihetta omakseen.

Nopeasti huomattiin, että B2C-puolelle tarvittiin joku muu tapa toimia. Yhteydenottoja ja liidejä tuli aivan liian vähän. Vielä vähemmän saatiin vierailijoilta palautetta itse palvelusta tai chatista asiointikanavana. Kun kuluttaja ei vielä ollut varma haluaako ylipäätään tehdä verkkokauppaostosta vai ei, niin häntä ei myöskään lomakkeiden täyttö kiinnostanut.

Chat – asiakasneuvoja tulosvastuuseen

Jotta tulokset paranisivat, keksittiin, että annetaan vastuu keskustelun tuloksesta chat-asiakasneuvojalle. Hän osaa kääntää keskustelut liideiksi, ajanvarauksiksi tai tilatuiksi ostoskoreiksi.

Tulokset paranivat huomattavasti.

Myös B2B-puolella liidien määrä tuplaantui, kun huomattiin, että ihmisiä ne vierailijat ovat myös raskaan kaluston/teollisuuden varaosia tilatessaan. Tunnistettiin, että vierailijat halusivat saada asiansa hoidettua nopeasti ja helposti.

Chat – älytoiminnoilla lisää tehokkuutta

Nyt ollaan vaiheessa kolme. Lisää tuloksia kaivataan edelleen, avuksi on kutsuttu myös chatbot. Yksinkertaisimmillaan ja budjettiin hyvin istuva botti on helppo ohjeistaa ohjaamaan satunnaiset vierailijat oikean tiedon ääreen.

Vierailija vastaa botin esittämiin kysymyksiin klikkaamalla esille tulevia painikkeita. Nyt asiointi helpottuu, kun alkulöpinät voi hoitaa nappeja klikkailemalla. Vasta oikeaan aiheeseen päästyään vierailija voi aloittaa keskustelun chatissä ihmisen kanssa.

Ihmiselle jää asiantuntija-, myynti- ja ongelmanratkaisullisten keskustelujen hoitaminen – enemmän aikaa siihen empaattiseen osuuteen, jossa ihminen voittaa robotin 6-0.

Miten chat tulisi oikeaoppisesti toteuttaa?

Älytoiminnoilla.

Chat-ikkunan sisältö on lyhyesti sanottuna mahdollista muokata millaiseksi vain HTML-/CSS -koodilla. Jos osaat muokata verkkosivun ulkoasua, osaat muokata chat-ikkunaa ja painiketta.

Idea chat-palvelun tuottamisessa onkin siellä taustalla, älytoiminnoissa. Valitaan milloin, missä ja miksi vierailijalle tarjotaan apua chatin kautta.

Avun tarjoamisessa pitää olla itsekäs. Tulokseksi halutaan

  • lämmin liidi, josta myyjän tai markkinoinnin automaation on helppo jatkaa
  • lisää ajanvarauksia, jotta kalenterit ovat täynnä tekemistä
  • verkkokaupan kassalle lisää jonoa ja apua ongelmattomaan maksamiseen, joka niin usein jää kesken.

Käytä tarjolla olevaa teknologiaa ja suunnittele chat-palvelupolku hyvin. Tässä ehkä kaipaat apua meiltä, jotka olemme olleet suunnittelemassa chat-palveluita kymmeniin erilaisiin tilanteisiin.

Sinä päätät tavoitteet, me ehdotamme ja toteutamme.

Testaa chat-palvelua ja ota yhteyttä

Ellet jo testannut verkkosivuillamme olevaa chat-ratkaisua, niin tee se nyt. Mieti miksi me olemme halunneet toteuttaa omille sivuillemme juuri tällaisen vaihtoehdon.

Niin ja jos haluat oman chatin niin sparraillaan ja toteutetaan sinulle sellainen yhdessä.

Tuloksellisia kohtaamisia!

Pasi Toivokoski
Chief Chat Officer
Puh. 050 531 8008
pasi.toivokoski@momentgroup.fi

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.