fbpx

”AI OOKSÄÄ JOKU PUHELINMYYJÄ??”

Monessa ulospäin soittavassa puhelinmyyntityössä kollegat ovat jo varmasti kuulleet otsikossa olevan lausahduksen oman tuttavapiirinsä keskuudesta

”AI OOKSÄÄ JOKU PUHELINMYYJÄ??”

Itselläni kun myyntitöitä on kertynyt työhistoriaan jo reilut kymmenisen vuotta, on kaikenlaisia kommentteja tullut vastaan jo useampaan kertaan;

”Ai sää EDELLEEN teet niitä puhelinmyyntitöitä?”

”Siis mä en ymmärrä kuinka sä jaksat!”

”Etkö sä mitään muuta työtä ole löytänyt?”

Eikä se ihme ole. Puhelinmyynti on edelleen Suomessa aliarvostetuimpia ammatteja, siitä huolimatta vaikka kyseinen työ tarjoaa itselleni mm.

  • TES:in mukaisen tuntipalkan ja bonukset päälle
  • säännöllisen työajan ja
  • plussana vielä mukavan työporukan.
  • Hankalaa asiakasta ei tarvitse koskaan kohdata kasvotusten, pakollisen hymyn kanssa.
  • Töihin voi mennä joka päivä rennosti omana itsenään, ilman työasuja.

Palkka vaihtelee tietysti oman myyntituloksen mukaan, mutta kiitettävästi tällä työllä on itsensä elättänyt tähänkin asti.

Puhelinmyyjän stereotypia

Stereotyyppinen mielikuva puhelinmyyjästä on juurikin se ärsyttävä ylipirteä paskiainen, joka soittaa aina pahimpaan hetkeen, yrittää väkisin tyrkyttää milloin mitäkin turhuuksia, ellei kyse ole peräti harhaanjohtamisesta, eikä tietenkään ymmärrä, vaikka kuinka ilmoittaisi, ettei ole kiinnostunut jne.

Ostopäätöksen tekee aina asiakas

Puhelinmyynnin ei tarvitse olla mitään tyrkyttämistä.

Hyvä myyjä osaa informoida uusista hyödyistä ja mahdollisuuksista, mutta lopullisen päätöksenhän tekee aina asiakas. Laadukkaassa myyntityössä otetaan asiakkaan tilanne ja tarve huomioon siinä missä tahansa muussakin asiakaspalvelutyössä.

Parhaimmillaan sekä myyjälle että asiakkaalle jää puhelun jälkeen hyvä fiilis, huolimatta siitä onko puhelu johtanut kauppaan vai ei. Joskus saattaa vierähtää pidempi tovi, kun asiakkaan kanssa jäädään juttelemaan mukavia ja parannetaan maailmaa, toisinaan kaupat tulee heti esittelyn jälkeen ja välillä tulee taas luuria korvaan. Mutta omalla ystävällisellä ja kohteliaalla asenteella pärjää kyllä pitkälle tällä alalla – niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan.

Puhelinmyynti vaatii paineensietokykyä

Toki myyntityössä on omat haittapuolensa, kuten muissakin ammateissa. Jatkuva tulospaine ja myyntitavoitteisiin pääseminen, toisin sanoen jokainen päivä aloitetaan aina alusta. Soittolistat käydään useaan kertaan läpi, asiakkaat ovat hankalia eikä ikävistä kommenteista saa ottaa itseensä.

Eikä myynti aina kulje, vaikka kuinka yrittäisi parhaansa. Seuraava päivä saattaa monesti olla täysin päinvastainen, jutellaan mukavia ja kirjataan kauppoja.

Telemarkkinointityöstä eläkkeelle?

Mikäli tulevaisuudessa töitä jatkossakin riittää tällä alalla, olen valmis jatkamaan myyntityötä, vaikka eläkeikään asti.

Eläkkeelle tuskin koskaan tulen pääsemään mutta ajatus siitä, että istun vielä vanhana mummona kiikkustuolissa soittamassa asiakkaille, ei kuulosta yhtään hullummalta.

Eeva Malmberg
Moment Maker


Haluatko Eevan työkaveriksi? Katso avoimet työpaikat tästä »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.