fbpx

10 kysymystä – hyvä asiakaspalvelu testissä

Syyskuussa sain tiedon, että Lordilla on keikka Helsingissä 28.12.2018. Mahtava uutinen fanaattiselle Lordi-fanille! Päätin käyttää tämän tilanteen samalla hyödyksi harjoittaa myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua.

Myyntitaitojen kehitystä myös vapaa-ajalla

Omassa työssäni asiakaspalvelun merkitys on iso, joten koen tärkeäksi harjoitella asiaa myös vapaa-ajalla. Päätin laittaa muutamia Lordi-fanituotteita myyntiin nettiin ja nouto Helsingistä keikkapäivänä. Sainkin sovittua keikkapäivälle viiden asiakkaan kanssa kaupat muutamasta fanituotteesta.

Minulle myyjänä ei riitä se, että myyn tuotteen voitolla vaan haluan tietää, että asiakas on tyytyväinen ja saa myös hyvää asiakaspalvelua. Tätä en ollut ennen mitenkään tutkinut niin tarkasti kuin nyt.

Palautetta asiakaspalvelun laadusta

Kauppojen jälkeen pyysin asiakkaita täyttämään lyhyen kyselyn, jonka avulla saan suoraa palautta itselleni. Tätä tietoa voin käyttää myös hyväkseni jatkossa Moment Groupissa.

Harvoin myyjänä saan Moment Groupissa asiakkailta suoraa palautetta – siksi tämä oli minulle tärkeä kokemus.

Asiakaskyselyn tulokset

Myyntipäivä oli kaikin puolin onnistunut. Tässä itse tekemäni kysely ja vastaukset asiakkailta:

Yksi kymmenestä kysymyksestä oli ”suosittelisitko”. NPS oli 40.

Katso kyselyn tulokset, klikkaa tästä »

10 kysymystä – miksi juuri nämä?

  1. Tuotteen kunto

Jos tuote on huonossa kunnossa asiakas ei osta jatkossa. Asiakkaat olivat tyytyväisiä tuotteiden kuntoon.

  1. Kommunikaatio myyjän kanssa

Jos myyjään ei saa yhteyttä asiakas hermostuu ja jättää helposti kaupan tekemättä. Kaikki asiakkaat olivat tyytyväisiä kommunikaatioon.

  1. Toimitusaika Helsingissä

Nykyään suurin juttu on nopeus. Asiakas tilaa varmasti jatkossakin, jos saa tuotteen nopeasti. Moni asiakas arvostaa nopeutta! Kaikki vastasivat ”Nopea”. 🙂

  1. Tuotteen hinta

Jos tuote on kallis, asiakas ostaa jostain muualta. Kukaan ei vastannut ”kallis”. 60 % vastasi edullinen. 🙂 En koskaan myy tappiolla, niin siihen nähden hyvä prosentti!

  1. Tilaisitko uudelleen

Tämä oli minun kyselyni tärkein kysymys ja kaikki vastasivat EHDOTTOMASTI.

  1. Arvosana myyjästä

Keskiarvo 4,4/5.

Minulle hyvin tärkeä tieto. Harvoin Moment Groupissa asiakkaat pisteyttävät minun myyntiäni. 🙂 Luku kertoo myös, että asiakaspalvelu on ollut hyvää.

  1. Kuinka todennäköisesti suosittelisit myyjää ystävälle tai työtoverille?

Todella tärkeä tieto myyjälle. Jos asiakas ei suosittele, jotain mennyt pieleen.

  1. Palautetta myyjälle

Vapaassa palautteessa asiakas voi kertoa erityisistä huomioista. Palautetta tulikin ja otan niistä opiksi!

  1. Tuotevalikoima

Tärkeä että asiakas saa sen mitä etsii juuri minulta. 60 % vastasi laaja. Ihan hyvä prosentti, koska myyn vain kaksoiskappaleitani. 🙂

  1. Kaupanpäälliset

Asiakas tilaa varmasti jatkossa, jos saa jotain kaupan päälle ILMAISEKSI! Toki meillä Moment Groupissa harvoin voi itse vaikuttaa siihen, että asiakas saa jotain kaupan päälle, mutta itse myyjänä koen tämän tarpeelliseksi ja tykkään saada näin asiakkailta lisäpisteitä.

60 % vastasi, että sai jotain kaupan päälle. Tätä pitää ehdottomasti parantaa, että se on jatkossa 100 %.

Kuva yhtyeen kanssa Tavastian takahuoneessa.

 

Joni Markkanen
Momentnaattori
– I sell effective as robot but with real care of my customers needs. My mission is to sell with high quality and satisfied customer is my prime objective.


Lue aikaisempi juttuni ”Tulos nousuun ruokavalion muutoksella” >>

Haluatko tulla meille töihin? Katso avoimet työpaikat tästä >>

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.