Ota yhteyttä

Tiedon valtatiellä – myös asiakaspalvelussa

Usein kuulee puhuttavan hiljaisesta tiedosta. Yleisin käsitys lienee, että hiljainen tieto on sitä, joka lähtee työmailta eläköityvien tai muista syistä palveluksesta poistuvien osaajien mukana.

Mutta miten paljon maailmassa onkaan hiljaista tietoa, joka ilman järkevää syytä on ja pysyy yrityksissä tiettyjen ihmisten hallussa eikä sitä jaeta?

Tieto tykkää, että sitä jaetaan

Tieto on liian usein kiven takana, pitkän tien päässä tai jopa täysin saavuttamattomissa. Monesti on myös vaikea ymmärtää, miksi näin on; onko tiedon jakamatta jättämisen syynä

  • ymmärtämättömyys
  • kiire
  • väärin kartoitettu tiedonjaon tarve
  • vai jopa tiedonhaltijan aseman pönkittäminen yrityksen hyvinvoinnin kustannuksella?

Oli syy mikä tahansa, tieto on rahanarvoista ja sitä tulisi  tallentaa ja käyttää sen mukaisesti.

Ellei ole syytä epäillä väärinkäyttöä – JAA!

Tiedon, niiltä osin kuin se ei ole ehdottoman salassapidettävää ja joku sitä päivittäisessä työssään tarvitsee, pitäisi olla helposti saatavilla. Mitä enemmän tietoa jaetaan, sitä enemmän se tuottaa. Jakaminen ja tallentaminen paikkoihin, joista se on jatkossakin nopeasti löydettävissä ja helposti hyödynnettävissä, on tuon rahanarvoisen omaisuuden taitavaa hoivaamista.

Hyvin informoitu asiakaspinnan toimija antaa aina ammattitaitoisemman kuvan koko yrityksestä, ja tällöin tiedon jakaminen on myös osaltaan edesauttamassa tuloksenteossa ja turvaamassa jatkuvuutta.

Tieto on valtaa – myös asiakaspalvelussa!

 

 

 

 

 

Monica Almenoksa,
Moment Maker


Tutustu minuun tarkemmin tästä >>
Aiempi blogitekstini löytyy täältä >>

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *