Ota yhteyttä

Pyramidiajattelua, jonka kärjessä asiakas

Usein näkee hienoja PowerPoint-esityksiä, joissa yrityksen toimintaa ja henkilöstön asemaa kuvataan milloin piirakkamallilla, milloin pyramidilla. Pyramidi on malleista ehkä petollisin – on helppo uskoa, kun sanotaan että pyramidin huipulla on toimitusjohtaja ja hänen alapuolellaan yrityksen muut työntekijät, yleensä niin että ”suorittava” väki on pohjimmaisena.

Mutta onko näin? Vai pitäisikö pyramidi sittenkin rakentaa erilaisilla rakennuspiirustuksilla tai jopa kipata ylösalaisin?

Johto vankkana peruskivenä

Omassa päässäni pyramidin alin, tukevin kerros joka kantaa koko rakennelman painon ja joka ei saa pettää paineen alla, on toimitusjohtaja ja johtoryhmä. He luovat yrityksen hengen ja huolehtivat siitä, että kaikilla on mahdollisuus suoriutua tehtävistään mahdollisimman hyvin.

Seuraavissa kerroksissa on kaikki muut toiminnot jotka tukevat ja kannattelevat aina seuraavia ja seuraavia kerroksia, toisin sanoen toimintoja ja sisäisiä toimijoita;

  • IT-tuki
  • palkanlaskijat
  • siivoojat
  • kiinteistönhuolto
  • riskienhallinta
  • ulkoistaminen…

Kaikilla on omat tärkeät roolinsa seuraavan työvaiheen onnistumisessa. Jokainen on mahdollistaja, joka antaa panoksensa sen eteen, että seuraava työvaihe onnistuu ja koko yritys kulkee kohti samaa, johtoryhmän ja omistajien asettamaa päämäärää.

Asiakas on kärki

Mitäpä siellä pyramidin huipulla sitten? Tietenkin asiakas. Kärki, koko homman pointti.

Mikä heijastuu asiakkaalle selkeimmin, eli kuka on näkyvin hahmo yrityksessä? Asiakaspalvelijat (joita meillä kutsutaan Moment Makereiksi). Heidän työnsä laatu erottuu niin hyvässä kuin pahassa. He ovat heti pyramidin huipun alapuolella, rajapinnassa joka on yrityksen olemassaolon kannalta oleellisimpia.

Asiakaspalvelijat kannattelevat harteillaan asiakasta ja tämän onnistumista.

Kun asiakas voi hyvin, yritys voi hyvin. Paras tapa varmistaa asiakkaan hyvinvointi on huolehtia siitä, että asiakaspalvelijat ovat tehtäviensä tasalla ja heillä on riittävästi aikaa ja muita resursseja käytössään.

 

 

 

 

 

Monica Almenoksa,
Moment Maker


Tutustu minuun tarkemmin tästä >>
Aiempi blogitekstini löytyy täältä >>

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *