Ota yhteyttä

Kuusi tärkeää kirjainta: Kiitos!

Miksi ennakkosuosikki ei voittanutkaan?

Sama tilanne toistuu vaaleissa, Euroviisuissa, kaikenkarvaisissa tv-ohjelmien yleisöäänestyksissä; kaikki kuvittelevat ennakkosuosikin saavan joka tapauksessa äänivyöryn, joten oma ääni annetaan jollekulle toiselle tai – mikä pahinta – jätetään kokonaan äänestämättä. Lopputulemana se ”varma voittaja” jää häntäsijoille tai yllättäen tippuukin kisasta kokonaan.

Kiitos ei kulu käytettäessä

Sama logiikka tuntuu monesti vallitsevan myös palautteen antamisessa. Aina välillä kuulee asiakkaalta lauseen

”Säähän olet hyvä työssäs, mutta kuulet sitä varmaan joka päivä ja jatkuvasti!”

Totuus on, että jos asiakaspalvelijakissa eläisi kiitoksella niin eipä eläisi kovin paksusti.

Usein kiitoksia säästellään turhaan, ja sen seurauksena se päivästä toiseen ystävällisesti ja reippaasti työnsä tekevä osaaja saattaa kuvitella olevansa huono, riittämätön tai jopa ihan vallan asiakkaiden inhokki vaikka yrittää parhaansa. Kuinka moni muistaa, että arjessa – niin työpaikalla kuin muuallakin – kohtaamme monia osaajia jotka ansaitsevat vähintään pienen arvostuksenosoituksen?

Maksuton päivän piristäjä

Mitäpä sitten, jos se kiitos unohtuu antaa heille, joiden kanssa päivittäin työskentelee ja miten korjata asia? Miten tunnistaa oikeat tilanteet joissa tuota taikasanaa käyttää? -Yksinkertaista. Mieti, milloin joku tekee tai sanoo jotakin joka

a) auttaa
b) helpottaa
c) nopeuttaa työntekoasi tai
d) ilahduttaa sinua.

”Kiitos” on yksinkertainen tapa huomioida. Sen käyttäminen ei myöskään maksa mitään.

Kiitos ruokkii tulevia onnistumisia

Kävelemään opettelevia taaperoita kehutaan vuolaasti yrityksistä nousta omille jaloilleen, ja lopulta kehujen siivittämänä ensiaskeleita otetaan, jos vaikka vähän hoippuen, mutta määrätietoisesti.

Joskus pelkästä hyvästä yrityksestä kannattaa kehua tai kiittää, vaikka onnistuminen antaisikin odottaa itseään. Kun hyvä yritys palkitaan, tulevaisuudessa nähdään varmasti toinen jos kolmaskin yritys ja sekaan mahtuu varmasti myös se odotettu onnistuminen.

Kiitos on helppo tapa kertoa ihmiselle, että hän on ollut ollut hyödyksi ja avuksi.

Koska sinä olet viimeksi sanonut: ”Kiitos”?

 

 

 

 

 

Monica Almenoksa,
Moment Maker


Tutustu minuun tarkemmin tästä >>
Aiempi blogitekstini löytyy täältä >>

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *