Ota yhteyttä

Fokus lisäarvon tuottamisessa asiakkaalle

Niko Koivisto on kuopiolainen paluumuuttaja. Kahden lapsen, vaimon ja koirien kanssa kotikonnuille palannut Niko on tyytyväinen nykyiseen asuinpaikkaansa, vaikka se tarkoittaakin liki 200 kilometrin työmatka-ajoa päivittäin.

Pieksämäen Moment Groupin toimistossa Opportunity Managerina hommia paiskiva Niko tietää, että asiakkaat ovat nykyään kriittisiä ja vaativia. Tavoitteena onkin aina pystyä tuottamaan lisäarvoa yritykselle. Mitä se sitten on yksittäisen yrityksen kohdalla, vaihtelee. Parempaa tavoitettavuutta, tyytyväisempiä asiakkaita tai vaikkapa lisämyyntiä.

Ura alkoi puhelinmyyjänä

Nikolla tulee huhtikuussa 10 vuotta täyteen saman työnantajan palveluksessa. Vuonna 2007 työnantaja toimi nimellä Midas Touch ja ura alkoi Lappeenrannassa myyntipuolella, kanavakorttien puhelinmyyjänä. Kuinka ollakaan uusi tulokas oli heti ensimmäisen kuukauden jälkeen eniten kanavakorttikauppoja tehnyt myyjä! Tapana oli, että parhaat tulokset tehneet saivat nimensä toimiston seinällä olevaan listaan ja Nikon nimi oli listalla vasta sijalla 5.

”Mitäs nuo neljä paremman kokonaismyyntiä tehneet oikein myyvät?”, Niko ihmetteli.

Selvisi, että kauppaa tehdään myös vakuutuspuolella ja Niko pääsikin omasta pyynnöstä vakuutusmyyntiin jo seuraavassa kuussa.

Osaaminen ja vastuu lisääntyvät

Nikon osaaminen huomattiin nopeasti ja hänelle tarjottiin esimieskoulutusta. Itsekriittinen kaveri kuitenkin halusi oppia tuntemaan myynnin paremmin ennen kuin koki olevansa valmis opettamaan muita. Niinpä työ jatkui myyntiosaamisen kehittämisessä aikansa, ja vuonna 2008 Niko siirtyi kouluttamaan vakuutusmyyjiä.

Niko aloitti 2010 Jämsän yksikön vetäjänä ja siirtyi seuraavana vuonna Pieksämäen toimistoon, jossa siis työskentelee edelleen. Alussa työ oli sekä inboundin että outboundin suunnittelua ja tarvittaessa on tullut tehtyä oman työn ohessa myös IT-hommia. ”Kädet savessa” -toimintatapa onkin aktiiviselle esimiehelle ominainen piirre.

Vastausten saaminen parantaa työhyvinvointia

Vielä kymmenen vuotta sitten henkilökunta kierrätti kysymykset esimiehille aina luottamusmiehen kautta. Suoraa yhteyttä tuntityöntekijöiden ja esimiesten välillä ei ollut. Miten tämä muutos on saatu aikaan, kun Pieksämäellä on nyt selkeästi parempi työilmapiiri?

”Ihmisille pitää antaa vastaus kysymyksiin. Liputan avoimuuden puolesta! Nyt on otettu käyttöön talon sisällä myös 24-tunnin sääntö, joka tarkoittaa sitä, että jokaiseen esitettyyn kysymykseen tulee saada vastaus vuorokauden sisällä. Ellei näin tapahdu, siirretään kysymys seuraavalle portaalle. Näin varmistuu, että kysymyksiin tulee vastaus eikä pullonkauloja synny. Mitä tehokkaammin ja avoimemmin asioita käsitellään, sitä enemmän se ruokkii ajatusten vaihtoa sekä ’alhaalta ylös’ että kollegoiden välillä”, Niko pohtii.

Hyvän asiakasneuvojan neljä ominaisuutta

Tälläkin hetkellä Niko on kymmenien työntekijöiden esimies ja vuosien mittaan asiakasneuvojia on ollut vielä enemmän. Millainen on hyvä asiakasneuvoja?

”Persooniahan on monenlaisia ja saa ollakin. Olen kuitenkin huomannut, että jokaiselta menestyksekkäältä asiakasneuvojalta (meillä puhutaan Moment Makerista) löytyy samat neljä piirrettä. Hän on

  1. tunnollinen
  2. ahkera
  3. hyvä kuuntelija ja
  4. käyttäytyy asiakkaan brändin arvojen mukaisesti

Lisäksi tiedetään, että tyytymätön ihminen tekee laiskasti ja tehottomasti töitä. Tähän ei ole yhdelläkään yrityksellä varaa.

Haluan, että meillä henkilökunta on tyytyväistä ja työsopimukset pitkiä. Se on kaikkien etu. Pieksämäellä löytyykin yli 10 vuotta talossa olleita ja tästä olen ylpeä”, Niko kertoo ja jatkaa;

”suomalaisia johdetaan edestä, eikä esimiehen voimaa voi vähätellä.”


Oletko sinä meidän seuraava Moment Makerimme? Katso täältä avoimet työpaikat >>

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *