Ota yhteyttä

Apua, näkeekö se minut? Pari valittua sanaa chat-palvelusta

Chatteja ei ole Suomessa pomppinut esiin verkkosivuilla vielä kovinkaan pitkään. Muistan itsekin ensimmäiset kontaktini noihin hyppiviin ruutuihin, joita näkyi lähinnä joidenkin verkkokauppojen sivuilla. Koin kyseisen ruudun silloin kovin tungettelevana, ja pakko myöntää, että taisinpa joskus peittää webkamerani kädellä, ettei se chat-ihminen siellä näe minua! 🙂

Kuinka näihin pomppiviin ruutuihin tulisi reagoida, ja millaista apua chatista voi kysyä?

Chat on sinua varten

Olethan tietoinen, että välttämättä ruudulle automaattisesti hyppäävään chat-ikkunaan ei tarvitse reagoida mitenkään? Vaikka siellä kyseltäisiinkin, voidaanko olla jotenkin avuksi, niin kukaan ei loukkaannu, jos kysymykseen ei vastaa. Tuo kysymys on automaattinen, ja jollei siihen vastaa mitään, en jää suremaan miksi asiakas ei minua huomioinut. Voit myös huoletta vastata vaikkapa että et tarvitse apua, sekin sopii.

Tukka saa olla sekaisin – en näe sinua ruudun takaa

Webkameraa ei kannata ainakaan minun takiani peittää. En sinun kuvaa sieltä näe, enkä paljon mitään muutakaan tietoa chattaajasta!

Jos siis esimerkiksi kysyn mistä toimipisteestä etsitte vapaata aikaa, niin en tee sitä aikani kuluksi tai kiusallani. En todellakaan mistään näe missä osoitteessa te puhelimella tai tietokoneella istutte, tai minkä kaupungin aikoja olette sivuilla selanneet. 🙂 En myöskään näe mitä näytöllänne juuri sillä hetkellä tapahtuu, vaikka moni näin tuntuu luulevan. Asiakas on siis minulle melko lailla anonyymi ruudulla, kunnes keskustelu aloitetaan.

Kuinka siinä chatissa sitten pitäisi jutella?

Vastauksena sanoisin että aivan siihen tapaan, kuin juttelisit kanssani puhelimessa.

  • Esittele ensin lyhyesti asiasi
  • alusta kysymystäsi hieman, että ymmärtäisin heti, millaista apua olet vailla. Yllättävän iso osa asiakkaiden viestialoituksista on tyyliin ”ajanvaraus”, ”Esimerkki Erkki”, ”miksi ei toimi, ”joo”… Napakalla asian esittelyllä päästään nopeammin sinua askarruttavan asian ”kimppuun” ja palvelu on sutjakkaampaa!

Aina saa kysyä!

Eri yritysten chatit palvelevat hyvin eritasoisesti. Käytännöt vaihtelevat tällä hetkellä chat-palveluiden välillä suurestikin, vaikka tosi monen yrityksen sivulta se chat-ruutu jo onneksi löytyykin.

Asiakkaana on tietenkin mahdoton tietää millaista apua kunkin yrityksen chateista voi kysyä, mutta ei sitä tarvitsekaan tietää. Sitä varten minä olen ruudun ääressä.

Kohdataan chatissa!

Tiina P.
Moment Maker

Lue edellinen blogitekstini ”Jäähypenkille tai laske ensin kymmeneen” tästä >>


Kiinnostaako sinua tulla osaksi Moment Group -perhettä? Toimimme neljällä paikkakunnalla; Tampereella, Pieksämäellä, Iisalmessa ja Espanjan Fuengirolassa.  Katso avoimet työpaikat tästä !

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *